fbpx
NyheterResereportage

Höstresa till Toscana med Ölvemarks

Resereportage från hjärtat av Italien

Hösten 2019 åkte vi, tillsammans med kompisar, till hjärtat av Italien – Toscana. Vi har tidigare varit i regionen med egen bil, men då fick vi inte sett det ville p g a alltför mycket turister och svårigheter att parkera. Den gången kom vi inte in i Siena. Nu såg vi verkligen fram emot resan och äntrade därför Ölvemarks buss på Öresundsterminalen i Malmö.

Till bussresan med Ölvemarks Holiday

Övernattning i Fulda och “Kaffe med eller utan musik”

Reseledare Kerstin och busschaufför Tony presenterade sig och vi åkte via Öresundsbron till Rödby. Lunch i Heiligenhafen och sedan på tyska motorvägar genom Tyskland till första övernattning i Fulda. Middag på hotellet och sedan törnar vi in i väntan på morgonens tyska frukost.

Vi startar dag två och platsrotationen i bussen ställer till en del problem. Det blir förmiddagsfika där det serveras bl a kaffe med eller utan musik. Det blir lunch utanför Munchen. Här skiner solen, 20 grader varmt, och vi får underhållning av en tysk mansgrupp, iklädda lederhosen. De dansar och slår med långa piskor. Vi fortsätter resan över Brennerpasset till vår destination för dagen- Rovereto i norra Italien. Middagen intas i en tjusig matsal med kristallkronor och stora runda bord. Vi kommer närmare våra reskamrater för varje måltid.

Stadspromenad i Romeo & Julias Verona och ankomst till Toscana

Efter frukost fortsätter resan söderut. Vi stannar i Verona för en stadspromenad. Vi går förbi den stora amfiteatern, där många stora operor spelats bl a Romeo och Julia. Vi fortsätter upp till Julias balkong, troligen en turistfälla, men ett måste. Vi hittade ett mysigt torg för en öl alt Aperol Spritz. Bussarna har sina egna platser i dessa turiststäder, checkpoints, där de parkerar medan turisterna får klara sig med egna fötter. Vi kör vidare och anländer till hotell Cristallo i Chianciano Therme vid 1800-tiden. Middag kl 1915. Nu väntar några härliga dagar i Toscana. Vädret verkar lovande 25 grader och sol. Vi tränar på att uttala namnet på byn vi bor i. Ch i början på ett ord skall uttalas som ett K.

Idag går turen till kulturens högborg – Siena. Det blev en promenad med många steg runt i sta´n. Vår reseledare Kerstin är mycket kunnig och vi får mycket information både i bussen och på plats. Vi går in genom de smala gränderna till det vackra solfjäderformade torget- Piazza il Campo och den imponerande svartvita marmorkatedralen. Här har man ryttartävlingar runt torget en gång om året, medan publiken står i mitten. Vi hittare ett litet hak för lunch och sedan till bussen för vidare transport till San Gimignano. Här tävlade de adliga ätterna på 1300-talet om vem som kunde bygga det högsta tornet. Mysig stad med en berömd glassbar. Vi handlar lite på Coop ?? innan vi anträder resan till hotellet. På kvällen är det Toscansk afton på en liten vingård. Hem trötta och förnöjda kl 2230. Det är ingen viloresa, men det kan vi göra när vi kommer hem.

En dag i gamla stan, på egen hand

Onsdag förmiddag och ingen utflykt. Vi tog bussen in till den gamla staden i C. Therme. Här var det marknadsdag. Vi hittade ett café för fika, med utsikt över det fantastiska Toscana. Här satt vi medan mörka moln tornade upp sig. Vi klarade oss hem (nästan) utan att bli våta. På eftermiddagen var det tur till Pienza ( som står med på UNESCOS lista över världsarv. Emellertid regnade det och åskade, så det blev ingen succ´e. Vi uppsökte kyrka och dopkapell för att söka skydd för regnet. Kl 1645 samling och transport till Montepulciano, där man framställer det ”ädla vinet”, vino nobile. I en genuin vinkällare provsmakar vi rubinröda viner och traktens egna specialiteter. Hemresa till hotellet och middag kl 2000. Vi har våra egna bord till middagen. Skönt att bara sitta fyra vänner vid bordet. Antipasti, primero plata, secundo plata och dessert. Vi har det bra.

Bussresans höjdpunkt – Florens

Idag blev det resans höjdpunkt, konstens huvudstad – Florens. Vi klev av bussen vid floden Arno. Här fick vi hörlurar och Kerstin lotsade oss förtjänstfullt genom denna vackra stad. Vi besökte bl a Dantes hus, Domen, och över floden Arno går den unika bron Ponte Vecchio, känd som guldsmedernas bro. Vi gick genom fina torg med historiska statyer, bl a Michelangelos ”David”. Det blev egentid för fika och lunch, en fantastisk god pizza. Vi samlades så småningom vid bussen för transport till hotellet. Då blev det förberedelser inför morgondagens resa norrut. Middag 1930 och mys i sofforna innan vi törnar in för natten.

På väg hem, men först några klassiska foto vid tornet i Pisa

Frukost 0630. Vi packar bussen och kör mot Pisa. Sol och 17 grader kl 1000.Vi går tillsammans till Mirakelfältet där stadens domkyrka breder ut sig. Vid domkyrkan reser sig dopkapellet och det som ursprungligen bara var tänkt att bli ett vanligt klocktorn, numera känt som Torre Pendente, det lutande tornet. Vi tar klassiska bilder på tornet, innan vi uppsöker en restaurang för lunch. Avfart 1345. Det visade att en av våra gäster blivit bestulen på sin plånbok i vimlet. Det tog tid att komma runt Milano, men vi anlände så småningom till vårt hotell i Lugano. Här blev det middag i en trist matsal med hög ekande volym. Det blev tidigt i säng.

Frukost 0645, sedan genom Schweiz. Här tillkommer extra dagsavgift om man surfar på sin telefon. Ca 1130 passerar vi gränsen till Österrike. Lunch på Bratwurst och potatissallad. Vi når vårt hotell i Kassel sent på kvällen och vi har ätit färdigt 2230.

Efter en härlig tysk frukost fortsätter färden norrut. Vi stannar i Heiligenhafen för gränshandel, och vi anländer till Öresundsterminalen ca 1930.

Trevliga medpassagerare, bra guide och duktig chaufför.

Detta har varit en verkligt fin resa. Trevliga medpassagerare, bra guide och duktig chaufför. Upplevelserna i Italien gav mig det jag önskade. Min höjdare var Florens, men Toscanska landskapet med sina små fina byar på bergstoppar var betagande. Dock är jag fortfarande inte imponerad av den italienska maten. Det är många som höjer italienska rätter till skyarna, men det kan jag inte göra. Paolo Roberto må ursäkta, men tacka vet jag det franska köket.