Nyheter

Resereportage: Apulien med Rolfs Buss

Agneta Nisbeth, journalist, skribent och erfaren resenär, delar med sig av upplevelser från en välfylld, vecka med god mat och spännande äventyr.

Agneta på Instagram: @ostuna
Blogg: www.nisbethsreseblogg.blogspot.se

Dag 1 – Resans första pasta

Vi landade på Baris flygplats vid lunchtid efter ett kortare stopp i Tyskland för flygbyte. En buss och reseledare – den trevlige och duktige Henrik- väntade på oss som sig bör och det dröjde inte länge förrän vi samlats alla deltagare, 38 stycken för att resa iväg mot vårt första hotell som låg i staden Monte Sant’Angelo. På vägen dit stannade vi gör en fikapaus med toabesök i staden Margherita di Savoia. Eftermiddagen var sedan fri när vi checkat in på hotellet Relais dei Normanni med stadens bästa utsikt över havet där nedanför. Frukost och middag ingick i priset, precis som som det skulle bli under resten av resan. En pasta, en varmrätt och så frukt, varje dag, drycker fick du betala själv.

Dag 2 – Guidad tur, utsikt och klostret Santa Maria di Pulsano

Dag två började med en guidad tur på stan till fots och vi besökte så stadens stora sevärdhet helgedomen Santuario de San Michele, för ärkeängeln Mikael. Just under vårt besök var det en tv-sänd gudstjänst som pågick, så vi kunde inte studera grottan så noggrant denna gång utan fick gå upp för alla trappor igen, eller ta hissen för dem som föredrog det. Rundturen i staden fortsatte och det blev även en god lunch på en trevlig krog – med vin och allt. På eftermiddagen fick vi som ville följa med på en tur till det närliggande klostret Santa Maria di Pulsano som låg högt uppe på ett berg med underbar utsikt och en kyrka i en grotta. På kvällen dukades åter en god middag upp på hotellet.

Dag 3 – En bra dag på egen hand

Dag tre skulle vi åka över till staden Vieste för en timmes båttur. Men eftersom jag inte tycker om att åka öppen motorbåt i vinden så vandrade jag runt i staden istället och lyckades se katedralen som smyckats speciellt för dagen. Det var nämligen helgdag i staden så alla affärer och många krogar var stängda. Hittade i alla fall en pizzeria där jag fick min lunch. På vägen tillbaka till hotellet stannade vi ett tag i skogen Foresta Umbra. Vi fick en liten promenad runt en sjö i den magiska skogen som påminner om en saga av bröderna Grimm. Det här var sista kvällen på detta hotell och vi fick åter packa våra väskor.

Dag 4 – Castel del Monte och ännu mer utsökt, Italiensk mat

Dag fyra blev tidig eftersom vi nu skulle åka till vårt nästa hotell som låg vid havet, en bit söder om Bari, i staden Torre Canne. Men först besökte vi kuststaden Trani med sin berömda katedral där vi fick en fin guidning av Henrik. Lunchen var fri så jag åt en pasta på en krog vid hamnen innan vi åkte vidare. Sedan åkte vi till den åttkantiga borgen Castel del Monte. Vi fick parkera vår egen buss för att sedan ta en annan shuttlebuss som gick till och från borgen på berget. Förra gången jag var här var vi nästan ensamma i borgen men nu var saken en annan och horder av turister köade för att komma in. Men det verkligen värt besväret. Efter en kort resa var vi så framme vid vårt andra och sista hotell på resan, Hotel del Levante. Så det blev ännu en god middag på hotellet, här ingick även en buffé med antipasti till förrätt, sedan pasta och efter det en varmrätt och på det en efterrätt! Gott och mycket av allt.

Dag 5 – En solig och varm dag i Alberobello

Dag fem hoppade vi in i bussen för en tur till den spännande staden Matera och den gamla staden Sassi di Matera som bestod av hus i grottor på gränsen till en ravin. Staden Matera är utsedd till Årets Kulturhuvudstad 2019, så det var otroligt mycket turister på de stenlagda gatorna. Dessutom är det mycket kulturella evenemang, dag som kväll, att underhållas av. Vi fick äta lunch på egen hand och jag valde en lite lagom hipp krog med lokal mat, färsk mozzarella, tomat och hemgjort bröd. Efter lunch satte vi av mot nästa fantastiska stad, Alberobello som med sina konformade och vitrappade hus nu lockar folk från hela världen. Visserligen har staden blivit väldigt turistisk på senare år men den är lika fantastisk som under tidigare besök. Det blev en sen återkomst till hotellet men vi hann i alla fall hem i tid till middagen. En solig och varm dag hade vi också fått.

Dag 6 – Lunch på lantgård i regn

Dag sex skulle vi besöka den stora grottan Grotte di Castellana men jag stod över även detta och tog istället en promenad i byn och alla dess souvenirbutiker. Efter grottbesöket reste vi till en lantgård för att äta lunch, Masseria dell’Agro di Pezzo.. Här hade en väldigt långt bord dukats upp för oss, det regnade ute så vi var glada att komma in i värmen. Vi bjöds på rätt efter rätt och här ingick både vin och vatten. Den som ville kunde sedan handla med sig av de lokala produkterna som vin, olivolja, kryddor, ostar, korvar, inläggningar och mycket mycket mer. Mätta gav vi oss därefter iväg mot vårt allra sista stopp på hela resan, den vita staden Ostuni. Här fanns massor av charmiga gränder och krogar att upptäcka.

Dag 7 – En dag vid poolen och vid havet

Dag sju var helt programfri och jag valde att vila på hotellet och njuta av poolen och havet, även om jag inte badade. Dessutom tog jag en promenad in till staden Torre Canne som dock inte var så mycket att se, men skönt att vandra runt på strandpromenaden och känna doften av havet. En glass tog jag också på vägen hemåt. På kvällen, efter middagen, packade jag min väska för att stiga upp tidigt nästa dag, nu skulle vi ju åka tillbaka till Sverige igen…

Dag 8 – Avresa mot Sverige

Dag åtta vaknade jag tidigt för att hinna med en frukost innan bussen hämtade oss för en sista tur, till flygplatsen.

Nu ser jag fram emot nästa resa, en rundtur i Hong Kong till hösten!

Bilder från resan

Monte Sant Angelo

Bussigt behöver fler resereportage! Har du lust att skriva en rad eller två om din senaste bussresa, eller kanske en reseguide om ditt favoritställe? Tveka inte att kontakta Bussigt på info@bussigt.nu